Osgood- Schlatterin tauti

Kyseessä on usein kasvuikäisiä liikunnan ja urheilun harrastajia kiusaava sääriluun yläosan kipu. Rasitusperäinen vaiva aiheuttaa kipua tyypillisesti aktiviteetin aikana ja erityisesti polven ojennus- suunnan liikkeet ovat tällöin kivuliaita. Sääriluun yläosa saattaa punoituksen ja turvotuksen ohella olla myös kosketusherkkä. (3&6.)

Anatomiaa taustalla

Polvilumpion jänne (patellar tendon/patellar ligament) lumpion alapuolella kiinnittyy sääriluun kyhmyyn (tuberositas tibiae). Nelipäinen reisilihas (m.quadriceps femoris)  lumpion yläpuolella kiinnittyy polvilumpioon omalla jänteellään. Reisilihasten työ vaivan syntymiseen on merkityksellinen: polviniveltä ojentaa nelipäinen reisilihas vastaavasti takareiden lihaksiston koukistaessa polvea. (1.&4.)                                                         

Kipualue osoitettuna

Polvinivelen toistuva koukistus/ojennus- liikkeen seurauksena vetorasitus välittyy polvilumpion jänteen kiinnityskohtaan, sääriluun kyhmyyn, aiheuttaen lopulta alueelle pieniä repeämismurtumia kivun ja tulehduksen saattelemana (5.). Taustalla vaikuttaa suuresti kasvuikä ja kasvupyrähdykset: luu kasvaa ja lihakset eivät aivan pysy perässä, tämä osaltaan myötävaikuttaa epäedullisen kireyden kasvamiseen lihas- jänne- liitokseen (1.).

Tytöt 8-14v ja pojat 10-15v ovat ikävuosien puolesta tyypillisimmät ajat vaivan puhkeamiselle. Hyppyjä, juoksua, kyykkyjä, nopeita suunnanmuutoksia ja pysähdyksiä sisältävät lajit kuten jalkapallo, lentopallo sekä koripallo näkyvät Osgood- Schlatter taudin suuressa esiintyvyydessä. (2,3&6.)

sport, football, movement

Malttia malttia..

Ennuste vaivasta toipumiselle on hyvä kunhan maltetaan rauhoittaa akuutin vaiheen tilanne: lepo kipua tuottavasta aktiviteetista on tärkeintä hoidon alkuvaiheessa kylmän käytön ohella. Etu- ja takareiden lihashuollon merkitys ja vahvistaminen asteittain on keskiössä kuntouttamisessa ja samalla ennaltaehkäisyssä. (1,3,5&6.) Polvituilla ja alueen teippauksella voidaan tukea liikunnan jatkamista (3.).

Ohessa kuminauhalla pari venytystä lihashuoltoon:

-Etureiden venytys
-Kuminauhalla takareiden venytys. Pyri pitämään maata vasten oleva alaraaja suorana.

-Santeri

Lähteet:

  1. Brad Walker, Marko Grönholm, Mikko Salminen, Iivo Wegeliusja Björn Larsson. Urheiluvammat- ennaltaehkäisy, hoito, kuntoutus ja kinesioteippaus- kirja. VK-Kustannus Oy. 1.painos 2014.
  1. Gento Itoh, Hideyuki Ishii , Haruyasu Kato , Yasuharu Nagano, Hiroteru Hayashi, Hiroki Funasak 2018. Risk assessment of the onset of Osgood– Schlatter disease using kinetic analysis of various motions in sports.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5757930/pdf/pone.0190503.pdf
  1. https://www.physio-pedia.com/Osgood-Schlatter%27s_Disease
  1. Anne M. Gilroy, Brian R. MacPherson, Lawrence M. Ross. Atlas of Anatomy. Thieme. Second edition.

 

  1. James M. Smith; Matthew Varacallo 2019. Osgood Schlatter’s disease (Tibial Tubercle Apophysitis). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK441995/
  1. Valentin Uzunov 2008. The Gym press.A look at the pathopsysiology and rehabiliton of Osgood- Schlatter Syndrome. https://www.researchgate.net/publication/281149735_The_Pathophysiology_and_Rehabilitation_of_Osgood-Schlatter_Syndrome#fullTextFileContent

3 ajatusta aiheesta “”

  1. Hyvä kirjoitus! Itse samaisen vaivan kanssa taistelin jalkapallokentillä ja siihen aikaan tietoa kuntoutuksesta/ ennaltaehkäisystä oli kovin vähän. Jokaisen palloilulajin taustan/valmennuksen tulisi olla tietoisia tämän yleisen vaivan ennaltaehkäisystä.

Vastaa käyttäjälle Futari93^ Peru vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *